خواص عسل مانوکا برای رفع آکنه



 

آکنه می‌تواند واکنش پوست به فاکتورهایی از قبیل استرس، رژیم غذایی ضعیف، تغییرات هورمونی و آلودگی باشد. این نوع از بیماری، تقریباً 85 درصد افراد در ایالات متحده بین سنین 12 تا 24 سال را تحت تأثیر قرار می دهد که تقریباً معادل با 50 میلیون نفر در سال است. همچنین تخمین زده شده است که 5 درصد از افرادی که بین 40 تا 49 سال دارند، مبتلا به آکنه هستند.

یک درمان طبیعی در کشورهای اروپایی و آمریکا برای درمان آکنه وجود دارد که بسیار مورد توجه است و ان استفاده از عسل مانوکا است. این عسل نیوزلندی این روزها توانسته نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

عسل مانوکا نوعی عسل تک گل نیوزلندی است که توانسته به جای جای جهان رسیده و به دلیل شهرت، خواص آن مورد آزمایش قرار گرفته است. شاید بسیاری از عسل های ایرانی که کمتر شناخته شده هستند، خواصی مشابه با عسل مانوکا هم داشته باشند؛ اما شهرت عسل مانوکا مدیون آزمایش های جهانی بر روی این نوع عسل است. مدت هاست که از عسل مانوکا به عنوان یک ابر عسل یاد می شود.

بر اساس تحقیقات، عسل مانوکا شبیه به بسیاری از عسل های تک گل از مواد زیر تشکیل شده است:

-    شکر (به طور عمده گلوکز و فروکتوز)
-    آمینو اسید
-    ویتامین ها و مواد معدنی
-    پراکسید هیدروژن و متیل گلیوکسال، دو ترکیب ضد میکروبی.
-    و...


این مواد همراه با Ph کم، عسل مانوکا را به عنوان یک مبارز قدرتمند علیه آکنه می‌شناسند که به زیبایی روزمره شما کمک می کند.

خواص عسل مانوکا برای زیبایی و اثر آن بر آکنه
عسل مانوکا می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد. این عسل می تواند سطح پوست شما را متعادل کند و به شما کمک می کند تا باقی مانده سلول های مرده برای تمیز نگه داشتن پوست شما از بین بروند.خواص ضد التهابی این نوع عسل طبیعی تک گل می تواند التهاب موضعی ناشی از آکنه را کاهش دهد. به عنوان یک ضد باکتری، عسل مانوکا باکتری های کمتری را برای آلوده شدن منافذ و ایجاد آکنه در خود جای می دهد. همچنین این عسل می تواند جوش های موجود را نیز بهبود بخشد و با کاهش ph می تواند در تسریع بهبودی آکنه کمک کند.

محققان طی تحقیقات  گزارش کرده اند که عسل به ویژه عسل مانوکا انواعی از اقدامات مفید دارد. به عنوان مثال، باکتری های مضر را از بین می برد. از آنجا که این عسل طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن و ترکیبی مانند متیل گلیوکسال است، عسل مانوکا در از بین بردن عوامل بیماری زا، از جمله باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک موثر است. حفظ پوست بدون باکتری روند بهبودی را تسریع می کند.

این عسل همچنین یک نرم کننده عالی است. به این معنی که پوست را نرم می کند. غلظت بالای قند آن می تواند زخم یا محل سوختگی را مرطوب نگه دارد. این خواص عسل مانوکا همچنین می تواند بهبودی زخم و التهاب را بهبود بخشد. همچنین، عسل مانوکا باعث کاهش التهاب و درد در محل زخم می شود. علاوه بر این می تواند به مشکلات پوستی، مانند پسوریازیس و شوره سر کمک کند.

چگونه از عسل مانوکا برای آکنه استفاده کنیم؟
می توانید از عسل مانوکا به عنوان پاک کننده یا ماسک استفاده کنید. به هر روشی که تصمیم به استفاده از آن بگیرید، ابتدا هرگونه آرایش را پاک کنید و سپس از عسل طبیعی مانوکا برای استفاده بهره ببرید. دقت کنید که عسل مانوکا زمانی تاثیر لازم را دارد که طبیعی باشد.

به عنوان پاک کننده
مقداری عسل به اندازه یک نخود را روی صورت خود قرار دهید. می توانید کمی بیشتر استفاده کنید یا آن را با چند قطره آب رقیق کنید. تحقیقات نشان داده است که عسل مانوکا رقیق شده همچنان خواص ضد باکتریایی خود را حفظ می کند.

* عسل را برای چند دقیقه به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. سپس پوست را بشویید و خشک کنید.

به عنوان ماسک

موارد زیر را در خمیر مخلوط کنید:

-    جو دو سر آسیاب شده
-    عسل
-    آب لیمو


مخلوط را به صورت خود بمالید و بگذارید تا 15 دقیقه روی آن بماند.همچنین می توانید فقط از ماسک عسل استفاده کنید و آن را تا 30 دقیقه روی صورت خود بگذارید.

به عنوان یک درمان نقطه ای
مقدار کمی عسل را روی یک جوش بزنید. همین کار ساده کافی است. بگذارید بماند و بگذارید عسل جادوی ضد باکتری خود را اعمال کند.

خطرات و هشدارها
یک واکنش سیستماتیک وجود دارد که تاکنون هنگام استفاده از عسل در بخش پزشکی شناخته شده است. هنوز هم برخی از دستورالعمل ها وجود دارد که باید قبل از خرید اولین شیشه عسل مانوکا بدانید.

عسل مانوکا نوع خاصی از عسل است. برچسب هایی مانند "خام"، "ارگانیک" یا "خالص" برای حصول اطمینان از اینکه این محصول دارای تمام خواص دارویی عسل مانوکا است، کافی نیست.

عسل مانوکا بیشتر در نیوزیلند تولید و بسته بندی می شود. عسل مانوکا، ارزش این را دارد که کمی بیشتر برای محصولات با بازده بالا از منبع معتبر هزینه کنید. به ویژه در ایران به دلیل ممنوعیت واردات این نوع عسل طبیعی، خیلی زیاد دقت کنید که عسل خریداری شده واقعا مانوکا باشد. عسل های تقلبی زیادی به عنوان عسل مانوکا به صورت قاچاق وارد ایران می شود که هیچ خاصیتی برای درمان اکنه ندارد

نکته مهم این است که پس از اطمینان در مورد کیفیت عسل مانوکا، بهتر است قبل از مصرف اولین بار، آن را تست کنید تا حساسیتی به عسل مانوکا نداشته باشید. با آغشته کردن مقدار کمی عسل به چانه، واکنش خود را آزمایش کنید. ببینید آیا واکنشی مانند خارش احساس می کنید یا خیر. این کار را می توانید روی بازوی خود نیز تست کنید.

در صورتی که هیچ علامتی نداشتید، می توانید عسل را روی تمام صورت خود بمالید.


سخن آخر
عسل مانوکا خواص اثبات شده ای برای درمان اکنه و جوش صورت دارد. با این حال. عسل مانوکا می تواند باعث بهبودی و جلوگیری از آکنه شود. این بدان دلیل است که عسل مانوکا دارای خواص درمانی و ضد باکتریایی و همچنین اثرات ضدالتهابی است.
درمان خود با عسل را به یک روال منظم تبدیل کنید و بهبود آن را ثبت کنید. ممکن است در کمتر از هفت روز نتیجه بگیرید. حتی اگر مدت زمان بیشتری طول بکشد، ماندگار و پایدار باشید ادامه دهید، پوست شما به خاطر آن از شما تشکر خواهد کرد.


منبع »  www.healthline.com/health/manuka-honey-for-acn